4 december 2015

Thinking ahead

Na de snelweg trekt Fastned met zijn netwerk van snellaadstations de stad in. Te beginnen in Den Haag. Dat berichtte Sprout, netwerk voor innovatieve ondernemers. Losse laadpaaltjes in de stad zijn volgens Michiel Langezaal van Fastned ouderwets. In plaats daarvan zouden we moeten zoeken naar een schaalbare oplossing zoals we die kennen van tankstations. Maar denken we juist daarmee niet vanuit een oud concept? 



“Het is prachtig dat een marktpartij als Fastned investeert in snellaadstations”, aldus projectleider MRA-E Maarten Linnenkamp, “maar om het elektrisch rijden goed op weg te helpen zijn ook de laadpunten op straat dicht bij de gebruiker nodig. Het is niet of-of, maar en-en.”

Altijd volgeladen van huis weg
Wat het elektrisch rijden volgens Linnenkamp vooral kansen biedt is dat het volgens een totaal ander concept kan dan we gewend zijn. “Thuis wegrijden om vervolgens eerst nog ergens te moeten tanken, dat hoeft er met het elektrisch rijden niet meer bij te zijn. Want wie ‘s nachts thuis of op straat kan opladen, kan ’s ochtends altijd met een volle accu van huis weg. En dat is geen overbodige luxe, want de actieradius van de elektrische auto is (nog) beperkt. Een volle accu is voor gemiddeld 80% van de ritjes die mensen maken voldoende.”

Zorgeloos onderweg
Snellaadstations zijn ook nodig. Vooral om bij lange ritten onderweg te kunnen bijladen. Even laden en snel weer door. “Snellaadstations nemen de range anxiety bij mensen weg”, aldus Linnenkamp, “maar alleen daarmee komen we er niet. Elektrisch rijden moet ook financieel aantrekkelijk zijn ten opzichte van het rijden op benzine of diesel. En dan niet alleen door een tijdelijk fiscaal voordeel, dat is te kwetsbaar.”

Blijvende financiële prikkel
Langzaam laden thuis of bij een openbaar oplaadpunt op straat maakt het elektrisch rijden op een blijvende manier financieel aantrekkelijk. Linnenkamp: “Dat komt doordat we als overheid een markt op gang helpen waarin het elektrisch laden goedkoper is dan het rijden op benzine. Dat geldt helemaal als we straks variabele tarieven gaan hanteren: ’s nachts laden voor een laag tarief en in de piekuren, aan het einde van de middag, voor een hoger tarief. Daarmee voorkomen we meteen dat het elektriciteitsnet op drukke uren extra wordt belast en er onnodig kolencentrales moeten worden bijgeschakeld. Steeds meer marktpartijen snappen dit. In de metropoolregio Amsterdam investeren overheid en bedrijfsleven samen in een rendabele business case voor oplaadinfrastructuur. Marktpartijen, waaronder automerken en leasemaatschappijen, doen mee. Zo brengen we de markt effectief op gang en investeren we samen in iets moois: een nieuwe duurzame economie, een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven en een beter leef- en woonklimaat voor bewoners.”